• 28 września 2020

Nie ma jednej, uniwersalnej odpowiedzi na pytanie, ile wody powinniśmy pić w ciągu dnia. Jednak wszyscy wiemy, że woda jest niezbędna dla ogólnego zdrowia. Dzienne spożycie wody zależy od tego, gdzie mieszkasz, ile masz lat, czy jesteś mężczyzną czy kobietą, młodym czy starszym, aktywnym w ciągu dnia czy nie. 

W przeciętnej diecie wodę uzyskujemy głównie poprzez spożycie wody pitnej i napojów (80% dziennego spożycia) oraz wody zawartej w żywności (20% dziennego spożycia). Tak więc, większość ludzi potrzebuje około czterech do sześciu filiżanek wody każdego dnia.

W większości przypadków nie musisz myśleć o tym, ile wody powinieneś pić, ponieważ odpowiada za to mechanizm pragnienia w twoim mózgu. Jednak w pewnych okolicznościach musisz zwrócić uwagę na spożycie wody. Na przykład, jeśli jesteś sportowcem, musisz potrzebować więcej wody z powodu pocenia się. Albo może to być gorący letni dzień, a wy spędzacie czas na zewnątrz i dużo się pocicie. Wtedy najlepiej byłoby, gdybyś uważał, żebyś nie był odwodniony.

Z drugiej strony, możesz mieć stan zdrowia, taki jak choroba tarczycy lub nerek, i bierzesz leki na takie warunki, to nie wolno spożywać zbyt dużo wody, ponieważ będą one powodować zatrzymanie wody.

Tak więc, pobór wody jest indywidualny, więc należy zdecydować, ile, z lekarzem, jeśli jest to konieczne.

Co się liczy jako "Woda"?

Woda pitna, inne napoje i żywność; zalecane spożycie wody może obejmować wszystkie te źródła. Należy jednak uważać na pewne płyny, ponieważ mogą one mieć swoje wady. Co to są te płyny? Być może już zgadłeś; soki, napoje gazowane i koktajle mogą mieć wysoką zawartość cukru i kalorii.

Dobre wieści dla miłośników kawy i herbaty, obie zapewniają wodę. Ale zawierają one również kofeinę, która może spowodować, że przez sikanie stracimy więcej wody. Uważaj więc na ilość spożywanej kawy i herbaty, jeśli czujesz się wzburzony, zwłaszcza z powodu kawy, zastanów się nad zmniejszeniem tej ilości.
Napoje alkoholowe również zawierają wodę, ale również powodują utratę większej ilości wody, podobnie jak kawa. Może to prowadzić do odwodnienia.

Napoje sportowe mają wysoką zawartość wody. Zawierają również węglowodany i elektrolity, które pomagają wchłaniać wodę i utrzymywać wysoki poziom energii. Podczas intensywnego treningu, dzięki zawartości węglowodanów i elektrolitów, pomagają zastąpić elektrolity, w tym sól traconą przez pot. Minusem jest to, że mogą one również zawierać dużo dodatkowych kalorii, cukru i soli. Upewnij się, że sprawdziłeś etykietę z informacją o wartości odżywczej.

Napoje energetyczne, których należy unikać, zawierają również duże dawki cukru, a także używki, takie jak kofeina.

Nie zapomnij o owocach i warzywach, takich jak ogórek, sałata lodowa, seler i arbuz. Ich zawartość wody wynosi ponad 90%. Są także orzeźwiające z wieloma witaminami, które dostarczają.

Korzyści płynące z wody pitnej

Woda zapewnia prawidłowe funkcjonowanie organizmu. Jej podstawową funkcją jest dostarczanie substancji odżywczych i tlenu do komórek. Poza tym, woda ma wiele zadań, takich jak:

  • wypłukiwanie bakterii z pęcherza
  • trawienie wspomagające
  • zapobieganie zaparciom
  • normalizacja ciśnienia krwi
  • stabilizujący bicie serca
  • stawy amortyzujące
  • ochrona narządów i tkanek

Regulacja temperatury ciała

  • utrzymanie równowagi elektrolitu (sodu)

Picie wystarczającej ilości płynów i spożywanie pokarmów z dużą zawartością wody oznacza, że jesteście nawodnieni i dajecie swojemu ciału wystarczająco dużo płynów do wykonania tych zadań.

Jeśli codziennie nie pijesz wystarczająco dużo wody, odwadniasz się. Oznakami ostrzegawczymi przed odwodnieniem są między innymi;

  • Słabość
  • niskie ciśnienie krwi
  • zawroty głowy
  • Zamieszanie
  • Ciemnokolorowy mocz. 
Top